Terugloop verkochte bioscoopkaartjes in Europa

vrijdag, 8 februari 2019

De International Union of Cinemas (UNIC), de Europese belangenorganisatie van bioscoopondernemers, heeft afgelopen week in het jaaroverzicht gesteld dat er in 2018 3,3 procent minder bioscoopkaartjes in Europa zijn verkocht dan het jaar ervoor. Het overzicht toont grote onderlinge verschillen onder haar Europese leden. Zo eindigden Frankrijk en Duitsland in de min, maar toonden Scandinavië en Oost-Europa tstevige groei. In totaal werden 1,25 miljard tickets omgezet, goed voor een bedrag van 8 miljard euro. De box office werd voornamelijk gedomineerd door internationale titels, zoals: Avengers: Infinity War, Bohemian Rhapsody, The Incredibles 2, Mamma Mia! Here We Go Again en Hotel Transylvania 3: Summer Vacation.

De meest opvallende verandering kende Duitsland, de derde bioscoopmarkt van Europa. Hier liep het bioscoopbezoek zo’n veertien procent terug. Ook marktleider Frankrijk had geen topjaar, daar werden meer dan vier procent minder kaartjes verkocht. Het Verenigd Koninkrijk, de twee na grootste markt, zag juist een vier procent groei, de mooiste cijfers sinds 1970. Zoals eerder bekend gemaakt door Filmdistributeurs Nederland (FDN) groeide in Nederland de boxoffice, maar daalde het aantal verkochte tickets licht.

Voor de hele Europese markt was er sprake van een terugloop: 3,3 procent (2,9 voor EU-leden). Belangrijkste oorzaken waren een exceptioneel warme zomer en daarbij een WK-voetbal. Turkije blijft koploper waar het gaat om het aandeel van nationaal product: 63 procent, gevolgd door Frankrijk (39), Polen (35) en Rusland (29). Nederland zit met 10,5 procent wat aan de lage kant. Klik hier om het hele onderzoek te lezen.